Het beste email marketing programma bepalen is soms best lastig.
Email marketing is en blijft een van de meest effectieve online marketingkanalen om direct in contact te komen én te blijven met je doelgroep. Of je nu een een zelfstandig ondernemer bent, een team om je heen gecreëerd hebt of een multinational bent, het kiezen van het juiste email marketing programma man een wereld van verschil maken. Maar er zijn zoveel aanbieders dat ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Welke tool past nu bij jou en je bedrijf?? Daarmee ga ik je in deze blog helpen.
Het gebruik van de juiste email marketing tool bespaart tijd en dus geld en voorkomt fouten, doordat handmatige processen worden geautomatiseerd. Bovendien verbeteren ze de afleverbaarheid van je e-mails, waardoor je berichten vaker in de inbox van je ontvangers terechtkomen en niet in de spambox belanden.
Kortom, een e-mailmarketingtool is een krachtige manier om je klantrelaties op te bouwen en te versterken en om je omzet te verhogen.
Belangrijke vragen voor het kiezen van een email marketing programma
Om de beste e-mailmarketingsoftware voor jouw bedrijf te kiezen, moet je eerst deze vragen beantwoorden:
- Hoe ziet je e-mailmarketingstrategie eruit?
Wil je alleen nieuwsbrieven versturen of ook automatische e-mailflows bouwen met marketing automation? En wil je op eigenschappen kunnen segmenteren? Misschien vragen waar je niet direct antwoord op hebt, maar wel goed om hier alvast over na te denken. Denk niet alleen aan de korte termijn, maar ook aan je toekomstplannen. De meeste tools hebben verschillende pakketten waarin je handig kan upgraden (en downgraden). - Welke automatiseringsmogelijkheden heb je nodig?
Heb je alleen simpele, automatische e-mails nodig, of wil je ook ingewikkelde processen opzetten om je doelgroep te verdelen en e-mails te sturen op basis van hun gedrag? - Hoe belangrijk is integratie met andere tools?
Moet de e-mailmarketingtool gekoppeld worden met je CRM, Shopify, Woocommerce, sociale media of andere tools die je gebruikt? - Hoeveel contacten heb je?
Het aantal contacten op je mailinglijst bepaalt vaak de kosten. Kies een tool die past bij je huidige lijst en toekomstige groei. Een aantal email marketing tools zijn gratis is gebruik tot een bepaald aantal contacten. Heb je nog geen of weinig marketing contacten, dan kan het interessant zijn om voor één van deze programma’s te kiezen, zodat jij jouw mailing programma nog gratis kan gebruiken totdat je dit aantal overstijgt. - Wat is je budget?
E-mailmarketingtools variëren in prijs. Houd rekening met de functionaliteiten die je nodig heb. Wil je een uitgebreide geautomatiseerde funnel bouwen of is een simpele nieuwsbrief voldoende? En wil je alle vrijheid hebben in het ontwerp van je email of is een standaard builder met drag and drop editor voor jou voldoende? En denk ook hier weer aan de lange termijn, aangezien overstappen veel tijd kost. - Hoe belangrijk is de afleverbaarheid van de mails?
Hoe betrouwbaar is het programma in het afleveren van je e-mails in de inbox van je klanten? - Welke rapportagemogelijkheden heb je nodig?
Wil je gedetailleerde statistieken zoals open- en klikratio’s, of zijn basisgegevens voldoende? - Hoe schaalbaar is de tool voor jouw toekomstige groei? Kun je eenvoudig opschalen als je meer contacten verzamelt of geavanceerdere functies nodig hebt, of moet je bij groei overstappen naar een ander platform?
Overstappen raad ik je niet zo snel aan, dat is vaak een erg tijdrovende klus. Alle automatiseringen die je tot dan toe gebouwd hebt, zul je namelijk weer opnieuw moeten bouwen een ook je email template moet je weer helemaal opnieuw maken
Ga dus bij het kiezen van jouw email marketing programma niet direct voor dat ene gratis programma, maar weeg jouw wensen en eisen goed af tegenover de functionaliteiten en mogelijkheden tot upgraden.
Met jouw antwoorden op deze vragen bepaal je welk email marketing programma het beste bij jou en jouw bedrijf past.
Verschillende email marketing tools
Er zijn ontzettend veel e-mailmarketingtools beschikbaar, en ik heb niet met ze allemaal persoonlijk gewerkt. Daarom heb ik onderzoek gedaan, naar de meest gebruikte, om je goed te kunnen informeren. Hieronder vind je een korte introductie van elke tool, zodat je zelf kunt bepalen welke het beste bij jou en je bedrijf past.
- ActiveCampaign / MailBlue (Nederlandse reseller)
ActiveCampaign staat bekend om zijn uitstekende e-mail deliverability. Ook krijgt ActiveCampaign lof voor de enorme hoeveelheid waarde die ze aanbiedt voor het vaste maandbedrag. Daarnaast wordt ActiveCampaign aangeraden als de beste keuze voor kleine bedrijven en ondernemingen. Een aanrader voor starters die niet veel per maand willen betalen maar wel willen beschikken over geavanceerde Automation en analyse opties. Het platform groeit met de beginner mee. ActiveCampaign is mijn persoonlijke eerste keuze. ActiveCampaign biedt geavanceerde automatiserings- en CRM-functies. Het is een uitstekende keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar een alles-in-één oplossing. De kosten kunnen snel oplopen voor grotere lijsten en geavanceerde functies. - Mailerlite
Mailerlite is simpel en betaalbaar met een goede set functies voor kleine bedrijven en beginners. Hoewel de automatiseringsmogelijkheden beperkter zijn, is het ideaal voor persoonlijke projecten en kleinere e-mailcampagnes. Mailerlite biedt kwaliteit zonder de complexiteit van duurdere tools. - Mailchimp
Mailchimp biedt een gebruiksvriendelijke interface, krachtige automatiseringsopties en veel integraties. Het is een goede keuze voor wie op zoek is naar een uitgebreid marketingpakket met CRM, hoewel de kosten snel kunnen oplopen voor grotere lijsten. De interface kan voor sommigen beperkt aanvoelen en alles is in het Engels. Het gratis pakket is royaal, maar daarna stijgen de prijzen snel. - ConvertKit
ConvertKit is ideaal voor bloggers, content creators en online cursusaanbieders. Het biedt eenvoudige maar krachtige automatiserings- en segmentatieopties. Hoewel de sjablonen beperkt zijn, is het platform zeer geschikt voor wie content creëert en een email marketing tool zoekt. - Klaviyo
Klaviyo biedt geavanceerde segmentatie, personalisatiemogelijkheden en integraties met e-commerce platforms zoals Shopify en WooCommerce. Het is perfect voor online winkels die dynamische inhoud willen versturen op basis van klantinteracties. Alles is in het Engels, maar het biedt krachtige tools voor e-commercebedrijven. - Laposta
Laposta is een Nederlandstalig en gebruiksvriendelijk nieuwsbriefprogramma waarmee je goed, veilig en snel professionele (digitale) nieuwsbrieven in jouw eigen huisstijl kunt opmaken en in groten getale versturen. Je kunt jouw nieuwsbrief personaliseren en voorzien van jouw logo en huisstijl, afbeeldingen, links en sociale media.
Let bij het kiezen van een tool altijd op functies die je helpen voldoen aan de AVG/GDPR, zoals toestemming voor opt-ins en uitschrijfopties.
Hopelijk geeft dit een beter beeld van de mogelijkheden. En dan ben ik er zeker nog wel 10 belangrijke vergeten maar dit zijn degene die ik het meeste hoor in de markt.
Welke email marketing software is mijn favoriet en waarom?
Ik werk zelf met Mailblue. Mailblue is de Nederlandse partner van ActiveCampaign en beschikt daarom ook over een Nederlandse helpdesk. De mogelijkheden zijn verder hetzelfde. MailBlue staat bekend om zijn uitgebreide automatiseringsopties. Je kunt heel gemakkelijk een automatische opvolg emailreeks maken, waarmee je kunt groeien met je bedrijf. MailBlue is AVG proof en heeft het Privacy Verified certificaat.
De voordelen voor mij zijn:
- Maak een goede mailserie, die automatisch op het door jou gewenste tijdstip verzonden worden.
- Je contactpersonen komen in de juiste lijsten en d.m.v. tags, kun je je e-mailmarketing nog beter personaliseren en meer uit je klantreis halen.
- Je kunt je mails via lettertypes en kleuren helemaal aanpassen naar je eigen huisstijl.
- Op je dashboard kun je in één oogopslag het aantal actieve contacten zien, de laatste gebeurtenissen en verstuurde mails.
- Je kunt MailBlue koppelen met meer dan 270 andere integraties en applicaties. Bijvoorbeeld met je WordPress website, Google analytics, Calendly, Typeform, Webinargeek, Plug&Pay, Woocommerce.
Wil jij ook graag gebruik maken van een e-mailmarketing software zoals Mailblue, maar wil je eerst kijken of het iets voor je
is? Via de onderstaande knop (affiliate) kun je Mailblue gratis 14 dagen uitproberen. Of klik hier!
Vraag nu mijn gratis e-book aan!
Wil je weten hoe je met een mailinglijst en een goede sales funnels erachter meer leads klanten en dus omzet maakt? Vraag dan hier mijn gratis e-book “Bouw supersnel en eenvoudig een mailinglijst’ aan .
Start vandaag nog met email marketing
Wist je dat email marketing een van de best renderende marketing tools is? Welke software je hier ook voor kiest, email marketing is dus altijd een goed idee om te overwegen voor jouw bedrijf.
Ik adviseer je graag welk programma het beste past bij jou en jouw bedrijf en hoe je er alles uit kan halen. Wil je je gehele email marketing strategie uitbesteden of enkel advies over jouw email marketing werkzaamheden? Of je nog moet beginnen met email marketing of al een contactenlijst hebt: ik ga graag voor je aan de slag! Neem contact met mij op!
Liefs Ilse
Trackbacks/Pingbacks