Wat is een weggever?
Een weggever, ook wel freebie, leadmagnet of klantenmagneet genoemd, is een gratis cadeau wat je mensen geeft als ze zich aanmelden voor je mailinglijst. Je geeft iets waardevols in ruil voor een e-mailadres. Gratis spreekt natuurlijk altijd aan. Maar maakt het jezelf niet te makkelijk, want als het geen waarde heeft en je ze niet helpt met een oplossing voor een probleem, dan gaan ze verder ook niks bij je kopen. En dan heb je wel een contact op je mailinglijst staan, maar die gaat never ever meer wat aanschaffen.
Daarnaast is het hebben van een weggever een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Dit is jouw voordeur om klanten binnen te halen. Maar wel de juiste klanten, met een goede weggever kun je meteen de juiste klanten filteren. De kracht van een goede weggever wordt dan ook vaak onderschat. Het is de eerste kennismaking met jou en je wilt graag een goede eerste indruk maken, niet? Naast dat het een kennismaking is, is het ook de ingang tot de rest van je bedrijf. Zij mensen impressed door je weggever en zien ze resultaat, dan willen ze meer van je!
Waarom is een weggever belangrijk?
Een freebie is om veel redenen super belangrijk voor je business. Hieronder een opsomming van de voor mij meest belangrijke redenen:
- Mailinglijst opbouwen, en je weet wat ze zeggen Money is in the list. En dat is waar, je kan zoveel met een goede mailinglijst. Ik he hier een blog over geschreven, klik hier om deze te lezen.
- Eerste kennismaking met jou en je bedrijf. Hier leren ze je kennen en begin je met het opbouwen van een relatie
- Ideale klanten aantrekken, zonder ze op te jagen
- Deskundigheid /expertise tonen, je kan jouw expertise tonen wat maakt dat ze vertrouwen krijgen in jou
- Klantenbinding, in ruil voor je weggever heb jij een emailadres ontvangen en daarmee kun je starten met klanten aan je binden
- Motiveren, je motiveert jouw ideale klant om te starten met het oplossen van haar probleem/uitdaging/pijn etc.
- Bewust maken van het probleem en dat jij de oplossing. de brug tussen hun probleem en verlangen (= het eindresultaat)
- Laten zien wat mogelijk is, hoe kunnen ze hun probleem oplossen
- Verleiden om uiteindelijk bij jou een vervolgproduct te kopen
Als jouw weggever waarde levert en mensen resultaten ervaren, zullen ze sneller geneigd zijn jouw andere producten of diensten te kopen!
Welke soorten weggevers zijn er?
Hier een aantal voorbeelden van de meest voorkomende weggevers:
- E-book (max 10 pagina´s’)
- Template
- Webinar/masterclass
- Checklist of stappenplan
- Podcast (max 15 minuten)
- Artikel of whitepaper
- Video cursus/training (kleine behapbare stapjes)
- Mini challenge / workshop
- Proefaccount
- Quiz of test
Wat is een goede weggever?
Er zijn er zoveel te bedenken, dat de keuze reuze is. Maar voordat je denkt: ik maak gewoon een e-book of neem een podcast op, is het van belang dat je de onderstaande vragen voor jezelf beantwoord:
- Waar ben je zelf goed in en wat voelt comfortabel voor jou? Schrijven, praten en/of op camera
- Hoe biedt je het vervolg aan (audio/tekst)?
- Hoe consumeert jouw ideale klant? Lezen, luisteren, kijken of een combinatie.
- Hoe laagdrempelig wil je het maken?
- Hoe duur is je vervolgaanbod? Hoe duurder hoe hoger de commitment, dus als je een traject wilt aanbieden dan is een masterclass een goede weggever, want ze moeten er 1 tot 1,5 uur voor uittrekken dus de commitment is er. En wat ook heel belangrijk is ze zien je meteen, voelen je energie en leren je kennen.
Op basis van je antwoorden kun je nu kiezen welke weggever past bij jou, je bedrijf en je ideale klant.
Toen ik mijn bedrijf begon, ben ik gestart met een e-book ‘Bouw supersnel en eenvoudig een mailinglijst’, maar ik heb sinds kort ook een masterclass ‘Hoe funnels je bedrijf laten groeien’.
Vraag nu mijn gratis e-book aan!
Wil je weten hoe je met een mailinglijst en een goede sales funnels erachter meer leads klanten en dus omzet maakt? Vraag dan hier mijn gratis e-book ‘Bouw supersnel en eenvoudig een mailinglijst’ aan.
Vraag nu mijn gratis masterclass aan!
Wil je weten hoe je met funnels je bedrijf kunt laten groeien en daarmee meer leads, klanten en omzet genereert? Vraag dan hier mijn gratis masterclass ‘Hoe kun je funnels gebruiken om je bedrijf te laten groeien?’ aan.
Wat wordt de inhoud van je weggever?
Ook hiervoor moet je weer een aantal vragen beantwoorden voor jezelf en het liefst een klantpersona maken.
- Wat is jouw expertise?
- Wie help jij? Wie is jouw ideale klant?
- Wat is het verlangen van jouw ideale klant (1 probleem oplossen)? Wat moet jouw ideale klant doen om van punt A, het punt waar zij nu staat, naar punt B, zijn doel toe te komen?
- Specifieke doelgroep aanspreken
Begin met het opschrijven van de resultaten die je in je weggever wilt verwerken. Denk hierbij na over wat de lezer bereikt na het lezen, bekijken of beluisteren van jouw ebook, podcast of masterclass. Formuleer bijvoorbeeld: “na het lezen van dit e-book weet jij…” of “je leert hoe je…” Schrijf 3 tot maximaal 4 concrete resultaten op en gebruik die als basis voor je content. Op deze manier voorkom je dat het te uitgebreid wordt of dat je van de rode draad afwijkt.
En de allerbelangrijkste tip die ik je kan geven: Blijf in het wat, de hoe is jouw vervolgproduct. Als je de hoe vertelt gaan mensen het zelf doen en hebben ze jouw dus niet meer nodig.
Wat te doen na een weggever?
Het antwoord is simpel: volg het op! Te vaak zie ik dat ondernemers waardevolle weggever hebben, deze netjes afleveren bij de ontvanger en daarna niks meer doen. Dat is zonde en gemiste kans!
Conclusie
Een weggever, ook wel freebie genoemd, is een gratis cadeau dat je aanbiedt in ruil voor een e-mailadres. Het is een waardevol marketinginstrument dat helpt bij het opbouwen van je mailinglijst, het aantrekken van de juiste klanten en het tonen van jouw expertise. Het moet echt waarde bieden en de ontvanger helpen met een probleem, anders zullen ze geen verdere interesse tonen in je producten of diensten.
Het kiezen van de juiste weggever hangt af van jouw eigen vaardigheden en de behoeften van je ideale klant. Voorbeelden zijn e-books, webinars, checklists en videotrainingen. Het is zeer belangrijk om na het versturen van je weggever een e-mailreeks op te zetten om een relatie op te bouwen en je expertise verder te tonen.
Kortom, een weggever is een krachtige manier om leads te genereren, vertrouwen op te bouwen en klanten te motiveren om uiteindelijk een product of dienst van je te kopen. Het succes hangt af van de waarde die je biedt en hoe je deze opvolgt met verdere communicatie.
Vragen over je weggever of weet je er geen te bedenken voor jouw business? Laat het me weten, vind ik leuk en ik help je graag!
Liefs Ilse
Trackbacks/Pingbacks